۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۲۷۶۰۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 188 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 389 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 859 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 27 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۲۷

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 188 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 389 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 859 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 425 هزار و 918 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1465 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 300 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 378 تومان و قیمت پوند انگلیس 15 هزار و 895 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 900 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 800 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13 هزار و 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار تومان است.

 

قیمت نفت افزایش یافت

از آنجایی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز توافق تجاری میان آمریکا و چین هستند و به نگرانی در مورد افزایش عرضه نفت بی‌اعتنایی کردند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه اندکی افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 63.26 دلار فروخته شد. این نوع نفت هفته گذشته 1.3 درصد افزایش یافت.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 14 سنت افزایش 57.86 دلار معامله شد. نفت خام آمریکا هفته گذشته 0.8 درصد افزایش ارزش داشت.

قیمت نفت در معاملات روز جمعه نزدیک به 2 درصد افزایش یافت زیرا اظهارات مقامات آمریکا خوش‌بینی در مورد توافق تجاری آمریکا و چین را تقویت کرد اما نگرانی‌ها در مورد افزایش عرضه نفت مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

جنگ تجاری 16 ماهه میان آمریکا و چین، رشد اقتصادی در جهان را کاهش داد و تحلیلگران را بر آن داشت تا پیش‌بینی در مورد تقاضا برای نفت را کاهش دهند. همچنین نگرانی در مورد فزونی عرضه در سال 2020 را تقویت کرد.

 

گوجه ارزان می‌شود/ امسال، سال فراوانی میوه است

اصغر یاوری با اشاره به گرانی گوجه، اظهار داشت:‌ افزایش قیمت گوجه که به دلیل از بین رفتن مزارع در اثر بارندگی هفته‌های گذشته بوده، به زودی با برداشت گوجه بوشهر برطرف خواهد شد. اما قیمت سایر میوه و صیفی‌جات مورد نیاز مردم از جمله نارنگی، پرتقال، خیار، بادمجان، پیاز زرد، سیب‌زمینی بدون افزایش قیمت و تغییر در بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت گوجه بوشهر تازه شروع شده و از اوایل تا اواسط آذر ماه برداشت عمده و عرضه آن در بازار شروع می شود، گفت: با ورود گوجه بوشهر بازار کاملا متعادل و قیمت آن که در حال حاضر 5500 تومان در میدان عرضه می‌شود، به زیر 3 هزار تومان خواهد رسید. همچنین سطح کشت گوجه امسال افزایش داشته و وقتی گوجه جنوب وارد بازار شود، قیمت‌‌ها متناسب با تقاضا تنظیم می شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: امسال، سال فراوانی و آورد میوه است، بنابراین به اندازه نیاز مردم میوه وجود دارد و حتی نیاز به تنظیم بازار نیز نیست. زیرا اگر وضعیت به همین شکل باشد و ذخیره‌سازی انجام نشود قیمت‌ها افزایش نخواهد داشت.

یاوری در مورد تداوم ثبات بازار و قیمت‌ها در شی عید، خاطر نشان کرد:‌ ستاد تنظیم بازار بنا به مصالح و برنامه‌هایی که سالانه برای ایام عید در نظر دارد، اقدام به ذخیره‌سازی کرده و این موضوع باعث افزایش قیمت می شود، اما اگر اجازه دهند بازار با همین روند پیش رودشب عیدمشکلی افزایش قیمتی‌نخواهیم داشت.

وی در پایان با بیان اینکه مشکلی در حمل بار به میدان بزرگ وجود ندارد، تصریح کرد: بار ورودی به میدان بزرگ زیاد و نسبت به تقاضا بیشتر است و حتی به نوعی خریدار وجود ندارد.

 

طرح جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو آغاز شد

شرایط فروش اعتباری محصولات ایران خودرو به تعداد بسیار محدود از ساعت 11 صبح روز دوشنبه مورخ 98/08/27 تا زمان تکمیل ظرفیت آغاز شد.

در این طرح فروش هم ظرفیت ثبت نام برای هر کد ملی، از کل بخشنامه یک دستگاه خودرو است و در صورتی که ثبت نام مشتریان مغایر با این بند باشد، قرارداد به صورت یک طرفه از سوی شرکت ایران خودرو لغو خواهد شد.

کلیه مشتریانی که در 18 ماه گذشته نسبت به ثبت نام خودرو اقدام نموده‌اند، قادر به ثبت نام از این بخشنامه نیستند. بدیهی است هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه، از سوی شرکت یک طرفه ابطال خواهد شد.

 

ثبت نام طرح ملی مسکن تا آخر سال در سراسر کشور ادامه دارد

محمد اسلامی در حاشیه تقدیر از دست اندرکاران حج 98 اظهار کرد در سه استان اول ثبت نام 15 هزار نفر در طرح ملی مسکن انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ثبت نام در استان قم 2 ساعته به اتمام رسید گفت: مجددا در این استان با تامین زمین ثبت نام ها از سر گیری می شود .

اسلامی افزود: طرح مسکن ملی در استان تهران از تهرانسر آغاز شده و رئیس جمهور کلنگ آن را به زمین زد.

وی با بیان این که قیمت سوخت هواپیما تغییر نمی کند در خصوص وام 250 میلیون تومانی مسکن گفت: ما نمی خواهیم با تحریک تقاضا جامعه هدف مسکن یعنی قشر متوسط به پایین را از دستیابی به سرپناه دور کنیم.

اسلامی گفت: افزایش وام مسکن طرح شده از سوی بانک مسکن وام قابل انتقال از سازنده به خریدار است.

 

بازار تهران در آرامش، معاملات در جریان

بازار بزرگ تهران بعد از اینکه در روز گذشته به‌دلیل نگرانی از حضور اغتشاشگران زودتر از موعد تعطیل شده بود، از صبح امروز طبق روال عادی، به کار خود ادامه داده و کسب‌وکار مردم در آرامش کامل در جریان است.

بر اساس بازدید از خیابان خیام، چهارراه گلوبندک تمام مغازه‌های این راسته به فعالیت روزمره خود مشغول به کارند هرچند که به‌نظر می‌رسد میزان مراجعه مردم و خریداران به این بازار کمی از روزهای پررونق سال کمتر است که می‌توان دلیل آن را برودت هوا و رکود اقتصاد دانست.

بازارهای سیدولی که بیشتر به فروش پارچه و رومبلی و فروش کفش مشغول هستند خرید و فروش در آن در جریان است، همچنین راسته‌های کفاشها، بازار زرگران، کیلویی‌ها و بوذرجمهری نیز مشغول به کار روزمره خود هستند.

مسجد امام(ره)، راسته ساعت‌فروشی‌ها و فروشندگان بدلیجات و پوشاک در بازار بزرگ نیز مشغول به فعالیت همیشگی خود هستند؛ یکی از فروشندگان ابتدایی بازار کفاشها که به فروش لباس بچگانه مشغول است می‌گوید: روز گذشته مجبور به تعطیلی مغازه خود شدیم اما راضی به انجام این کار نبودم زیرا تعطیلی یک‌روزه نیز برای من مهم است و باید بتوانم اجاره و مخارج خود و خانواده‌ام را تأمین کنم.

یکی از بازاریان راسته زرگران نیز در واکنش به برخی اغتشاشات روز گذشته گفت: امنیت در فعالیت و کسب‌وکار ما بسیار بااهمیت است. روز گذشته مغازه‌های خود را تعطیل کردیم و امروز نیز دیرتر و از ساعت 10 کار خود را شروع کردیم اما اکنون دیگر مشکلی نداریم.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی نیز گفت: دولت باید به‌فکر ما نیز باشد، میزان فروش ما در ماه‌های اخیر کم شده و مردم قدرت خرید لازم را ندارند و حاضر نیستیم که به هر دلیلی از رونق بازار و قدرت خرید مردم کاسته شود.

وی افزود: درست است که تورم و گرانی امان مردم را بریده اما هیچ وقت موافق اغتشاش و ناامن‌سازی بازار نیستیم و از نیروی انتظامی می‌خواهیم که با این افراد برخورد کند که به‌نظر می‌رسد این افراد بازاری نیز نباشند.

این کسبه بازار بزرگ ادامه داد: امروز مشکلی نداشتیم و باید از نیروی انتظامی قدردانی کرد که شرایط را به حالت عادی خود بازگردانده است.

سیدجواد احمدی معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت کالاها بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: در جلسه روز گذشته کارگروه تنظیم بازار، 4 الی 5 مصوبه برای حاکم شدن آرامش در بازار داشتیم که در درجه نخست، پایش مستمر بازار قرار دارد؛ با ابلاغیه جدیدی که صادر شد تشدید نظارت بر بازار در دستور کار قرار گرفت.

رضا رحمانی وزیر صنعت،​ معدن و تجارت  نیز با بیان این‌که هرگونه افزایش قیمت کالا به‌بهانه افزایش نرخ بنزین تخلف است گفت: راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور پرداختن به تولید است.

مدرس خیابانی قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در این ارتباط اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمت به‌بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود و 4 هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمت‌ها انجام خواهند داد.

بنابراین گزارش یکی از بازاریان در واکنش به این افزایش نظارت بر بازار گفت: در دو روز اخیر شنیده‌ایم که افراد مهمی از اصناف و دستگاه‌های مختلف به بازار آمده‌اند اما اینکه چه تأثیری خواهد داشت مشخص نیست و باید ببینیم که بازار به چه صورت خواهد شد.

یکی دیگر از کسبه بازار نیز گفت: بیشتر بخش‌های اقتصادی کشور تأثیر زیادی از افزایش قیمت بنزین نخواهند داشت زیرا گازوئیل کماکان به‌قیمت قبل عرضه می‌شود، اما دستگاه‌های نظارتی باید به‌درستی نظارت داشته باشند و متخلفان را جریمه کنند.

وی اضافه کرد: در مواردی جریمه‌ها به‌حدی پایین است که تأثیری در تخلف انجام‌شده ندارد و بازدارنده نیست.

وی ادامه می‌دهد: درست است که من نیز خود یک فروشنده هستم اما برای تهیه دیگر کالاها خریدار هستم و انتظار دارم با متخلفان به‌شدت برخورد شود.

 

 

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات